Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2020

ΑΙΘΙΟΠΙΚΑ 11 - Ο Ulikuru και τα Γυαλιά μου

ΙΣΤΟΡΙΕΣ από την ΑΙΘΙΟΠΙΑ 

Νο11

Οι Suri, o Ulikuru και τα Γυαλιά μου

Νοέμβριος 2011


Πίσω εκείνα τα χρόνια φορούσα φακούς επαφής, όμως αυτό το απόγευμα της Παρασκευής 9 Δεκ του 2011, έξω από το χωριό Kibish, καθώς αισθανόμουνα κουρασμένα τα μάτια μου μετά τα προηγούμενα εξαντλητικά ολοήμερα οδοιπορικά, είχα βάλει τα γυαλιά για να τα ξεκουράσω. 
Δεν μπορούσα να φανταστώ την επιτυχία που θα είχαν. 
Αν δεν είχα ακόμα αρκετό ταξίδι μπροστά μου, θα τα χάριζα στον αξιαγάπητο Ulikuru - Bongi Gonianara.

Ulikuru στην γλώσσα των Suri σημαίνει “μαύρο βόδι”.
O Ulikuru είναι ο αρχηγός ενός μικρού χωριού λίγα χιλιόμετρα μετά τον ποταμό Kibish. Όπως και όλοι μετά τον ποταμό, προς τα νότια, έτσι και αυτός είναι ένας Suri “Chai”
Το χωριό του ονομάζεται Krum. Ο φίλος μου ο Kibo που είχα μαζί μου στο μεγαλύτερο διάστημα αυτού του ταξιδιού στον νότο,  είναι ένα από τα πολλά παιδιά του Ulikuru, από μία από τις γυναίκες του, η οποία δεν είναι από την ίδια φυλή. Εκείνη είναι από την γειτονική φυλή Dizi.




Το Χωριό Krum







Με τον Ulikuru στo χωριό του και στην καλύβα του

Με τον Ulikuru την προηγούμενη ημέρα πέρασαμε αρκετές ώρες μαζί, τριγυρίζοντας στα μέρη του. Με εντυπωσίασε πόσο ευγενικός και καλόκαρδος ήταν μαζί μου. Είχε όρεξη να μου δείξει το χωριό του, αλλά αυτό που μου έκανε πραγματικά ιδιαίτερη εντύπωση, ήταν όταν με φώναξε για να μου δείξει, κάτι.
Τον βλέπω να σκύβει και να κόβει δύο μικρά αγριολούλουδα. Μετά με πλησίασε κρατώντας τα στα χέρια του και μου τα έδειχνε έχοντας ένα πολύ γλυκό χαμόγελο. Η εικόνα ήταν δυνατή. Αισθάνθηκα ότι ήθελε να μου δείξει την ομορφιά του τόπου του. Μετά άπλωσε το ένα χέρι να φωτογραφήσω από κοντά το λουλουδάκι.



Βέβαια δεν είναι όλα έτσι όλα χαριτωμένα. Κάποια έθιμα που έχουν είναι λίγο άγρια, όπως οι "Ξυλομαχίες", το ονομαζόμενο "Donga" στην γλώσσα τους, "Stick Fighting" στα Αγγλικά. 
Υστερα πολλοί κυκλοφορούν κρατώντας καλάζνικωφ καθώς είναι σε μόνιμη εμπόλεμη κατάσταση με τους νότιους γείτονες Nyangatom Bume, με μικρότερες ή και πιο μεγάλες συρράξεις στο πέρασμα του χρόνου, ορκισμένοι εχθροί εδώ και 200 χρόνια, από όταν εγκαταστάθηκαν οι Suri σε αυτή την περιοχή. Τελευταίο επεισόδιο πριν 2-3 χρόνια. Τα σώματα πολλών από τους άντρες Suri είναι γεμάτα σημάδια. Αλλα είναι από τις ξυλομαχίες, άλλα τα κάνουν για ομορφιά και κάποια που κάνουν δηλώνουν πόσους εχθρούς έχουν σκοτώσει. Ο Ulikuru φορούσε μία μπλούζα, οπότε δεν μπορώ να ξέρω αν είχε και αυτός τέτοια σημάδια. Αλλά αναρωρτιέμαι, είναι δυνατόν να μη είχε;  Δεν γίνεται αλλιώς, δεν γίνεται να είσαι Suri και να μην έχεις.

Στο κλείσιμο λοιπόν εκείνης της ημέρας, βρισκόμουν δίπλα από το ποτάμι και είχα φορέσει τα γυαλιά μου. 
Περνάει κάποια στιγμή από εκεί ο Ulikuru. Με βλέπει, χαμογελάει, σταματάει. Δεν με είχε δει την προηγούμενη μέρα με τα γυαλιά. Αφού με κοίταξε λίγο, άπλωσε τα χέρια του ευγενικά, μου τα βγάζει και τα φοράει. Έμεινε εκεί να με κοιτάει χαμογελαστός. Δεν χάνω την ευκαιρία και τον φωτογραφίζω. Το χαμόγελό του πραγματικά πολύ χαρακτηριστικό, ο ορισμός της γλυκύτητας, είναι κάτι που δεν ξεχνιέται.
Σε λίγο, ένας άλλος Suri διερχόμενος, αυτός αρκετά πιο αγριωπός, λίγο απότομα και χωρίς χαμόγελα, παίρνει τα γυαλιά από τον Ulikuru και τα φοράει. 
Εκεί για λίγο σκέφτηκα « ωχ, πάνε τα γυαλιά μου! … σιγά μην μου τα δώσει αυτός πίσω…», αφού γενικώς τους αρέσει να κρατάνε διάφορα σουβενίρ από επισκέπτες που φτάνουν εκεί. Εκείνος είχε ένα σωρό "αξεσουάρ",  ένα μπεζ καπέλο, ένα μπεζ σακάκι και ένα μπλε μπλουζάκι με φερμουάρ.
Τα γυαλιά μου επειδή θα του ήταν και λίγο ενοχλητικά αν δεν είχε μυωπία – 2,5 βαθμούς – τελικά τα έβγαλε. Αλλά παρόλο το απότομο ύφος του, στάθηκε και αυτός και τον φωτογράφησα πριν τα βγάλει. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα εμφανίζεται ένας ακόμη πιο νέος Suri, ένας φίλος του Kibo, μας βλέπει και με λίγη ντροπή αυτός, παίρνει τα γυαλιά από τα χέρια του αγριωπού φίλου μας και τα φοράει και αυτός. Τον φωτογραφίζω. Σε αυτό το διάστημα είχε καταφτάσει και ένας πιτσιρικάκος που παρακολουθούσε τι γινόταν και τον βλέπω κάποια στιγμή να με κοιτάει και να μου λέει κάτι στα δικά του. Κατάλαβα ότι ήθελε και αυτός να δει από τα γυαλιά μου. Εννοείται του τα έδωσα και με την σειρά του στήθηκε και αυτός για φωτογραφία.

Έτσι έφτιαξα μια μίνι συλλογή Suri όλων των ηλικιών να φοράνε τα γυαλιά μου.











Τα Αιθιοπικά μου






J

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου